…met André Vlaanderen
“Pasen en eieren. Dat behoort bij elkaar zoals Oudejaarsavond en oliebollen.”
En zo is het. Tijdens een kringloopsessie, op zoek naar iets heel anders, vond ik een kleine schat: een geïllustreerd ontspanningsboek, door André Vlaanderen – uitgegeven in 1935. Wat opvalt is dat de tekst in voor deze tijd (2015) onvoorstelbare kleine letters geschreven is. Niet alleen ‘de jeugd’ maar elke lezer zal tegenwoordig moeite hebben met het kleine lettertype en vooral de hoeveelheid tekst op een pagina.
Onze aandachtsspanne van 3 seconden wordt gruwelijk uitgedaagd.
Het valt ook meteen op met hoeveel aandacht dit boek geïllustreerd is, en bij nader onderzoek is dat logisch, omdat André Vlaanderen grafisch kunstenaar was. (Onderaan deze blog vermeld ik een stukje biografie van Wikipedia)
En zie hier:
Wat een prachtige paaseieren!
En hoe romantisch is de taal van toen…
Paaseieren schilderen, of tegenwoordig paaseieren verven, wordt als
‘het beschilderen van Paaseieren (hoofdletter P),’ beschreven. En wie wil nou niet ‘bijval oogsten bij zijn disgenoten‘?
Dit jaar heb ik extra zin om de Paaseieren te ‘beschilderen’. Met dank aan mijnheer Vlaanderen en de kringloopwinkel.
Happy Crafting!
Angélique
Paasboeken in 2015:
[bol_product_links block_id=”bol_551a7f2877a06_selected-products” products=”9200000010224708,1001004001532742,1001004000010007″ name=”paasboeken anno 2015″ sub_id=”” link_color=”669999″ subtitle_color=”616161″ pricetype_color=”454545″ price_color=”6E78CC” deliverytime_color=”1D607D” background_color=”FFFFFF” border_color=”FFCCCC” width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Over André Vlaanderen:
“Cornelis André Vlaanderen (Amsterdam, 1 september 1881 – Brugge, 5 augustus 1955) was een Nederlands grafisch kunstenaar. Omdat zijn moeder Anna Louisa Laura Agneta Vlaanderen op 10 juli 1883 in Nieuwer Amstel kwam te overlijden, was André Vlaanderen nagenoeg zijn gehele jeugd pupil van het “Hospice Wallon” te Amsterdam. In 1899 verliet hij dit weeshuis. Na de lagere school volgde hij van 1895 tot 1898 lessen op de Teekenschool voor Kunstambachten. Het was één van de nieuw gestichte opleidingen. Vlaanderen werd daar ingeschreven voor de cursus lithografie. Na een succesvolle afsluiting op deze school, liet hij zich in 1897 inschrijven op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Tussen 1904 en 1910 was hij leraar op de avondcursussen van de Kunstnijverheidsschool Quellinus Amsterdam in Amsterdam.
…
Voor de AVRO ontwierp Vlaanderen het bekende embleem en verzorgde veel tekenwerk in de Avrobode. Hij behoorde ook tot de medewerkers van het tijdschrift De Bedrijfsreclame, dat in 1916 voor het eerst verscheen. Een bedrijf dat zich onderscheidde door het uitbrengen van gedenkdamast was de Koninklijke Weverij Van Dijk (Kodijko) in Eindhoven. Vanaf 1913 weefden zij ontwerpen van André Vlaanderen ter gelegenheid van bijvoorbeeld het eeuwfeest van de Nederlands onafhankelijkheid (1813-1913), België Resurgat 1918-1919, Volkenbond – Wereldvrede 1919-1920, Wilhelmana 1898-1923, de Europese Wereldvrede (1919) en de Melbourne-race van de Uiver (1924). In 1914 was hij gemobiliseerd in het Fort bij Velsen, waarvan hij de bergloods met decoratieve panelen als theater inrichtte.”
bron: Wikipedia
Lotte van de Veen
op 31 Mar 2015Angelique
op 23 Apr 2015